Матеріали розроблено як складову упровадження нових підходів до навчальної діяльності учнів
початкової школи, які реалізуються відповідно до наказу МОН України від 05.08.2016 № 948 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
навчання: посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма. Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур. Рух кисті і передпліччя
уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ);
загальномовленневі (формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією);
загальнопізнавальні (уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати,
застосовувати й перетворювати навчальний матеріал);
контрольно-оцінні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання
здобутих результатів).
Загальні види загальнонавчальних умінь і навичок функціонують у системі міжпредметних
зв’язків і формуються безперервно протягом усього періоду початкового навчання відповідно до
можливостей програмового матеріалу з різних предметів та обов’язкового врахування попереднього
рівня оволодіння ним.
Пропонований зміст загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл за класами може
уточнюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів.
У кожному наступному класі розвиваються вміння і навички, формування яких відбулося в
попередньому.
1 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
− добирати індивідуальне обладнання для проведення уроку, розкладати його в належному
порядку;
− включатися в роботу відразу після вказівки вчителя; дотримуватись єдиних вимог до
оформлення письмових завдань;
− практично розрізняти основні елементи навчальної книжки (обкладинка, корінець, сторінка),
користуватися закладкою;
− дотримуватися правильної постави під час читання і письма;
− співпрацювати в парі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
− говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу;
− зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю,
зв’язно (трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене;
− запитувати про незрозуміле, невідоме тощо;
− з повагою звертатися до вчителя, учнів.
Загальні вміння:
− виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;
− знаходити у двох об’єктів однакові, схожі і різні зовнішні ознаки;
− зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних
об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем;
− робити (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального
завдання;
− виконувати завдання за зразком і аналогією.
Контрольно-оцінні вміння:
− знаходити фактичну помилку під час зіставлення результатів власної роботи зі зразком і
орієнтирами вчителя;
− оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем (правильно, красиво, що саме;
якщо помилився, то в чому, що треба змінити, чого уникати в наступній роботі та ін.).
2 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
− дотримуватися режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань;
− самостійно добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому
місці;
− орієнтуватися в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості;
− додержуватись певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого
почну, що зроблю потім, чим закінчу);
− користуватися підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним
матеріалом, лінійкою і трикутником;
− своєчасно готуватися до уроку;
− переключатися з одного виду роботи на інший;
− дбайливо ставитися до своїх і чужих речей;
− співпрацювати у парі, групі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
− зосереджено слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі
діалогічного і монологічного мовлення;
− виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
− відтворювати послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ,
− з допомогою вчителя ставити запитання до окремих речень, уривків;
− виконувати творчі завдання (доповнення, перетворення).
Загальнопізнавальні вміння:
− виділяти в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно
притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а за інших — зникати);
− встановлювати тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами;
− визначати з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі;
− встановлювати логічну послідовність викладу подій;
− застосовувати деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову
послідовність);
− виконувати логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве»
серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів);
− виконувати творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів.
Контрольно-оцінні вміння:
− перевіряти результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем (алгоритмічні
приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо).
3 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
− додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань;
− під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання;
− виконуючи різні види завдань, орієнтуватися у тривалості часу;
− тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;
− орієнтуватися в методичному апараті підручника (у змістовому навантаженні основних
позначень);
− співпрацювати у парі, групі, колективі.
− Загальномовленнєві вміння і навички:
− говорити в належному темпі, дотримуючись інтонування;
− слухати читання, розповідь учителя або товаришів з елементами змістового сортування
матеріалу, виділяти нові факти, розпізнавати невідоме;
− відповідати «своїми словами», ставити запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам
під час опитування, переказувати прочитане, зв’язно й послідовно описувати побачене, почуте;
− міркувати взаємпов’язаними судженнями (3-4).
Загальнопізнавальні вміння:
− виділяти в об’єктах зовнішні і внутрішні ознаки і якості, розрізняти серед них істотні та
другорядні;
− порівнювати конкретні об’єкти за різними ознаками (абстрактні за орієнтирами, визначеними
вчителем);
− робити висновок-узагальнення з допомогою вчителя;
− встановлювати послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки;
− встановлювати зв’язок між причиною і наслідком;
− моделювати за зразком і аналогією;
− добирати факти, які підтверджують висловлену думку або суперечать їй;
− висловлювати рефлексивні судження;
− виконувати навчальні творчі завдання (доповнення, розширення, зміна тексту, умов
проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння:
− користуватися способами перевірки, застосовуючи алгоритми й пам’ятки;
− контролювати послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати;
− висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
− здійснювати взаємоперевірку.
4 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
− дотримуватися режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
− планувати роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою;
− оріснтуватися в методичному апараті підручників (розуміти значення всіх символів,
кольорових, шрифтових позначень);
− розподіляти час для виконання роботи залежно від її мети; цінувати час – власний та інших
людей;
− приступати до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
− співпрацювати у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
− розподіляти чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;
− міркувати взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати
інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки, установлення зв’язку
між відомим і новим матеріалом тощо);
− спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань.
Загальнопізнавальні вміння:
− визначати головне, самостійно робити висновок з поясненням вчителя з тексту;
− користуватися порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей
об’єкту;
− класифікувати і групувати вивчений матеріал, знаходити і пояснювати причинно-наслідкові
зв’язки;
− доводити правильність певного судження та власної думки;
− моделювати і прогнозувати у контексті навчальних завдань;
− користуватися прийомами осмисленого запам'ятовування (план, зіставлення, опорні слова);
− висловлювати рефлексивні судження;
− виконувати навчальні творчі завдання (доповнити задачу, продовжити розповідь, відтворити
початок розповіді, запропонувати новий спосіб розв’язання, проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння і навички:
− оцінювати якість своєї навчальної роботи;
− здійснювати взаємоперевірку;
− контролювати послідовність роботи за самостійно складеним планом;
− визначати, які судження завжди правильні, а які – тільки за певних умов чи завжди
неправильні;
− знаходити і виправляти фактичні, логічні й стилістичні помилки;
− використовувати засвоєні способи перевірки орфограм, задач, різних навчальних дій;
− висловлювати оцінні судження.
Джерело:
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/pochatkova-shkola.html
Підготувала матеріали О. В. Чубарук